Charakteristika školy

Fakultní základní škola Pedagogické fakulty UK, Praha 13, Trávníčkova 1744 je úplnou školou s 1. – 9. ročníkem. Již dva roky otevírá ještě nultý ročník, tedy přípravnou třídu. V každém ročníku jsou 3–4 třídy s průměrným počtem 25 žáků. Kapacita školy je 950 žáků, ale stále není naplněna, aktuálně navštěvuje školu 709 žáků. Dlouhodobě sledujeme nárůst počtu žáků v důsledku demografického vývoje a přílivu dětí uprchlíků z Ukrajiny od března 2022. Žáci 1. – 4. tříd, popřípadě 5. tříd mohou navštěvovat školní družinu. Pro nedružinové žáky je k dispozici školní klub.

Zřizovatelem školy je Městská část Praha 13.

Škola poskytuje péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy jak se specifickými poruchami učení, tak žákům nadaným. Na škole působí speciální pedagog a nově i logoped. Dále se zaměřuje na žáky s odlišným mateřským jazykem. Ti jsou integrováni v rámci tříd nebo navštěvují přípravné kurzy či adaptační skupiny. Jsme pověřenou školou pro péči o žáky s OMJ, proto realizujeme intenzivní jazykové kurzy češtiny pro cizince, které jsou otevřené i pro děti z okolních škol.

Školní stravování zajišťuje nová moderní jídelna, která byla zařazena do projektu Zdravá školní jídelna. Žáci mají možnost zvolit si ze dvou jídel a nově také 3x týdně z výběru zeleniny a salátů v zeleninovém bufetu.

Škola byla uvedena do provozu 2. září 1985, tehdy s 15 třídami. Budova školy je součástí sídliště Lužiny, dnešní zastávka metra Luka. Dostupná je také autobusovou dopravou a to linkou 174 od metra A, pak dalšími linkami z okrajových částí Jihozápadního města. Součástí školy je rozlehlý areál, kde je vybudovaný běžecký ovál s hřištěm s umělým povrchem a doskočištěm, který je v rámci tělesné výuky využíván téměř po celý rok. Areál může využívat i široká veřejnost. 2 tenisová hřiště jsou určena pro volnočasové aktivity, další hřiště jsou využívána například na dopravní výchovu. Přírodní areál školy využívají učitelé jak v době výuky v rámci výtvarné výchovy nebo ČJS, tak vychovatelé v rámci odpolední činnosti školní družiny.

Škola se profiluje jako vzdělávací, kulturní a sportovní centrum na sídlišti Lužiny.

Vzdělávací program školy nese název „Škola pro děti a jejich rodiče“ a reflektuje potřeby žáků a rodičů, moderní trendy ve vzdělávání a společenské výzvy. Důraz je kladen na výuku informatiky, sportu a cizích jazyků (angličtina, němčina). ŠVP podporuje tvořivost, zdravý životní styl, komunikaci a spolupráci. Cílem je nejen vybavit žáky vědomostmi, ale formovat jejich hodnoty a kompetence pro další vzdělávání i životní dráhu.

Škola se aktivně zapojuje do mnoha projektů zkvalitňujících vzdělávání, rozšiřujících možnosti využití volného času nebo nabízí jednorázová projektová odpoledne. Cílem je podpora badatelské činnosti, rozvoj technických dovedností a volnočasové aktivity. Škola dlouhodobě spolupracuje se společností TIB, která se zaměřuje na robotiku, programování a další IT dovednosti. Volnočasové aktivity, které škola nabízí, jsou zaměřeny především na sport a umělecké dovednosti.

Modernizované prostředí školy zahrnuje nově vybavené odborné učebny (jazyky, přírodovědné předměty, dílny, IT, venkovní učebna), sportoviště i přírodní areál využívaný pro výuku a školní družinu. Technické zázemí je na vysoké úrovni – škola disponuje moderními učebními pomůckami a interaktivními technologiemi.

Rozvrh žáků je v souladu s platnou legislativou a dbá na střídání jednotlivých činností. Základem je vyučovací hodina v rozsahu 45 minut s dodržováním přestávek (10 minut a po 2. vyučovací a 3. vyučovací hodině 15 minut).

V rámci zdravého stravování a pitného režimu škola zajišťuje prodej dotovaného školního mléka a mléčných výrobků. Škola je také zapojena do projektu „Ovoce do škol“.

V roce 2019 naše škola v rámci programu Národní ceny kvality získala ocenění Společensky odpovědná organizace II. stupně a zároveň také mezinárodní manažerské ocenění EFQM. Tato uznání nás motivovala k dalšímu zefektivnění řízení školy. Naše úsilí bylo oceněno v roce 2021, kdy jsme získali mezinárodní certifikát v soutěži o Národní cenu kvality ČR – program Excellence, kategorie Chytré inovace.

Charakteristika pedagogického sboru:

 Pedagogický sbor tvoří okolo 90 pedagogických pracovníků, tedy učitelů 1. a 2. stupně, vyučujících cizích jazyků, vychovatelů a asistentů pedagoga. Pedagogický sbor je z velké většiny plně kvalifikovaný, někteří pedagogové si vzdělání doplňují nebo ho dokončují. Je rozmanitý věkově i genderově, i když ženy stále výrazně převládají. Významná je podpora asistentů pedagoga, kterých je potřeba stále větší množství. Na škole působí dvojjazyční asistenti a pedagogové se specializací na výuku ČJ jako druhého jazyka. Vedení školy zajišťuje ředitel a dvě zástupkyně (pro 1. a 2. stupeň), školní poradenské pracoviště je tvořeno dvěma výchovnými poradkyněmi (pro 1. a 2. stupeň), metodičkou prevence, školní psycholožkou a speciální pedagožkou.

Spolupráce s rodiči a dalšími subjekty:

Hlavním partnerem pro školu je její zřizovatel, tj. MČ Praha 13, se kterým škola projednává provozní záležitosti i koncepci dalšího rozvoje. Pozitivně je možné hodnotit spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Praze 5, přínosem jsou zvláště pravidelné návštěvy jejích pracovníků ve škole.

Od září 2005 je podle zákona 561/2004 Sb. při škole zřízena Školská rada, která se pravidelně schází několikrát do roka.

V březnu 2016 byl ustanoven Spolek rodičů a přátel ZŠ Trávníčkova, který se s vedením školy schází minimálně 5x ročně. Spolek pomáhá organizovat školní akce, sponzoruje některé činnosti školy nebo vybavení do školy, organizuje komunitní setkání.

Škola aktivně spolupracuje s rodičovskou veřejností, samozřejmostí jsou třídní schůzky a konzultace (min. 4x ročně). Komunikace s rodiči probíhá i elektronickou formou – Bakaláři, emailová komunikace, telefonická komunikace, sociální sítě – TEAMS (Microsoft), elektronická žákovská (postupně zavádíme i na 1. stupni). Prioritou jsou i komunitní setkání, která se uskutečňují minimálně 4x v roce.

 

PaedDr. František Hanzal

 

Skip to content